שהסררה

אחדות
 
אגיה
סינרגיה ומהות
 
וישהודי

הקשבה, בהירות והתבטאות
אנהאטה

כוחו של הלב
 
מניפורה

האש המעכלת
ויוצרת הכוח
סוודיסטהנה

המים והרגשות בבסיס
מולה דהרה
האדמה עליה
אנחנו עומדים
צ'אקרות
רשימת סדנאות ושיחות
 
העין השלישית Ajna chakra
שלושת ערוצי האנרגיה (nadis) המרכזיים, נפגשים באגיה (אג'נה). כשההכרה מרוכזת בנקודת המפגש של שלושת הערוצים מתחולל שינוי של התודעה. כאשר מתחילים במסע להכרת הצ'אקרות ניתן להתחיל בהתמקדות באגיה, כדי לנקות את התודעה ולהרחיבה ובכדי לפתח את יכולת ההתבוננות (תוך ניתוק מהאגו). התבוננות זו תהייה הבסיס לעיבוד המידע, התחושות והרגשות שיתעוררו בעבודה על הצ'אקרות האחרות.

כל צ'אקרה מכילה מידע, זיכרון וקארמה שעשויה להיות טובה או רעה, חיובית או שלילית, כואבת או נעימה. ובהתאם, כשאנו מעירים את הצ'אקרות השונות, עלינו  להיות ערוכים ומוכנים לקבל את החוויות השונות שהעבודה על הצ'אקרות תציף ותעלה.

משמעות המילהAjna , משמעותה 'לדעת', 'לפקד' או מעיין 'מרכז בקרה'.
אגיה ידועה גם כ"צ'אקרת הגורו" או כעין השלישית. עין זו מתבוננת פנימה ולא החוצה, דרכה מקבל המתרגל הרוחני תובנות לגבי טבע היקום ולגבי המשמעות של מבנה הסיבה והתוצאה (חוק הקארמה).
הצ'אקרה בד"כ פעילה יותר אצל נשים מאשר גברים.

 

מיקום 
אגיה ממוקמת במרכז המוח בדיוק מאחורי הנקודה שבמרכז הגבות. זהו הקצה העליון של עמוד השדרה. מכיוון שקשה לחוש בנקודה המדויקת של הצ'אקרה נתמקד בד"כ בנקודת הגירוי (kshetram) של הצ'אקרה אשר נמצאת במרכז הגבות.
ה"טיקה" שההודים שמים בנקודה זו מקורה במשיחת חומר אשר גורם לגירוי באותו אזור ועל-ידי כך מפנה את המודעות לאיזור ויוצר גם קשר תת מודע רציף עם הצ'אקרה.

 

 
אגיה, העין השלישית
צליל, מנטרה OM
צבע סגול עמוק
מיקום פיזי במרכז הראש, מאחורי נקודת מפגש הגבות, הקצה העליון של עמוד השדרה
יסוד הכרה
סמל לוטוס בעל שתי עלי כותרת המייצגים האנרגיות המשלימות.
חוש החוש השישי
איבר חושי המוח, ההכרה, התודעה
איבר מוטורי המוח, ההכרה, התודעה
סמל
לוטוס בעל שני עלי כותרת שעליהם מנטרות הגרעין ham ו- ksham שמסמלות את שיווה ושאקטי, שמש וירח, האנרגיה הזכרית והאנרגיה הנשית. במרכז הלוטוס עיגול שמסמל חלל או מעטה. במרכז העיגול משולש הפונה כלפי מטה שמסמל את השאקטי - אנרגיה נשית ויצירתית. השיווה לינגם השחור במרכז מסמל את איחוד הקצוות בין התודעה לאנרגיה היוצרת.  ומהווה שער אל מעבר לאגו אל המוחלט.

האבר החושי והמוטורי שאגיה שולטת בו הוא המוח, ובהתאם, אגיה היא הצ'אקרה של ההכרה והתודעה. היא מייצגת מודעות גבוהה וחשיפה לידע שאינו מתבסס על שימוש בחמשת החושים, כלומר אנו מדברים על ידע על חושי.


היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים:

תכונות בסיסיות 
אינטליגנציה, אינטואיציה, חוכמה ויכולות על חושיות.

תכונות פיזית
ממוקמת במרכז הראש קשורה למערכת העצבים המרכזית ולראייה בפרט. קשורה לבלוטת האצטרובל (בלוטה זו מפרישה מלטנין אשר גורם לשקט מחשבתי ומשרה שינה). בהתאם, אגיה משפיעה על המחזוריות בין שינה וערות.

תכונות אנרגטית
זוהי נקודת המפגש של ערוצי האנרגיה המרכזיים sushumna, pingala, ida.

זהות עצמית
האדם המזוהה עם אגיה, הוא בדרך כלל בעל חשיבה רציונאלית קרה.

אנשים אינטלקטואלים, בעלי חשיבה לוגית (נוטים לטפל בסיטואציה בצורה לוגית נטולת רגשות), לא מודאגים מביטחון ולא מחפשים אחר הנאה, כוח או חברה. אנשים אלו יכולים להיות מודאגים כאשר אין בידם מספיק מידע בכדי להגיע למסקנה לוגית, או כאשר הם נתקלים בדברים שאין מכוח ההיגיון להסבירם.

כאשר הצ'אקרה מתפתחת הבזקים של אינטואיציה מוסיפים מימד נוסף של הבנה ומגשרים על הפער במידע הלוגי הטהור.

החלוקה של אגיה על פי שלושת רמות הפעילות:

Tamas
אנשים בעלי יכולות חשיבה נמוכות, בעיות ריכוז, דיכוי עצמי, שכחה, מושא מחשבות מושחת (עשויים לבזבז חיים שלמים ברמאות ושקרים על-מנת לספק צרכים נמוכים של הצ'אקרות האחרות כגון כסף, סקס וכוח.

Rajas
אנשים אלו עסוקים מידי בחשיבה מכדי לעשות מעשה. פטפוט עצמי בלתי פוסק. מייחסים חשיבות מאד גבוהה לאינטלקט ואף עשויים לזלזל ברגשות, אינטואיציה, רוחניות וכד'. נאמנים לחשיבה לוגית ורציונאלית. עשויים לסבול יותר מכאבי ראש.

Sattwa
בעלי מיקוד וריכוז, איזון בין הקטבים באישיות. עוצמה מחשבתית וכוח רצון עז. ידיעה עצמית ומודעות לנשמה. עסוקים בחיפוש אחר האמת, מתכווננים עם המידע והתהליכים בהכרה הגבוהה ומשם מוצאים את התשובות. ברמות הגבוהות יש להם גישה ישירה לאינטואיציה ולחוכמה האוניברסלית כאשר המסקנות וההבנות מגיעים מהאמת.

 
תרגול אסאנות:

Anada madirasana 
תנוחת הטיהור העילאי:
שב בואג'אראסנה (ישיבה על העקבים) הנח את כפות הידיים על העקבים ושב עליהן. שמור על גב וראש זקופים.
המודעות מרוכזת בנקודה במרכז הגבות.

Ashwa sanchalanasana 
תנוחת הפרש:
תנוחה רביעית בברכת השמש. כפות הידיים על הרצפה לצד כפות הרגליים, מתח את רגל ימין הרחק מאחור וכפוף מעט את ברך שמאל מבלי להזיז את כף הרגל. תן לאגן לשקוע למטה, קמר את הגב לאחור, פתח את החזה והטה את הראש קלות אחורה. מקד את המבט במרכז הגבות. החלף רגליים ובצע בצד הנגדי.

  Ardhamatsyendrasan
חצי פיתול שדרתי:

שב עם הרגליים פרוסות לפנים. כפוף את רגל ימין והנח את כף הרגל בצד החיצוני של ברך שמאל. כפוף את רגל שמאל והנח אותה לצד ישבן ימין. הכנס את יד שמאל בין החזה וברך ימין ואחוז בברך שמאל. עם הנשיפה החל להסתובב ימינה ככל שניתן. החזק את התנוחה. שמור על עיניים עצומות ומודעות למרכז הגבות. החלף רגליים ובצע לכיוון השני.

Eka pada pranamasan
תנוחת התפילה על רגל אחת: 
ממצב עמידה כפוף את ברך ימין והנח אותה כנגד פנים ירך שמאל, כך שהעקב קרוב למפשעה והבהונות פונות כלפי מטה. הבא את הידיים לתנוחת תפילה מול מרכז בית החזה. שמור על כפות הידיים צמודות ומתח את הידיים מעל הראש. העיניים פתוחות והמבט ממוקד בנקודה בגובה העיניים.

Jyestikasana 
התנוחה הנעלה: 
שכב על הבטן והנח את המצח כנגד הרצפה. שלב אצבעות והנח את כפות הידיים על העורף, תן למרפקים לנוח על הרצפה. כוון את המודעות לנשימה ולמרכז הגבות.


פראנה ימה (נשימה):

nadi shudan 
נשימה מתחלפת בין הנחיריים:
נשוף דרך שתי הנחיריים. חסום את נחיר ימין בעזרת אגודל ימין ושאף דרך נחיר שמאל. שחרר את נחיר ימין ועם הקמיצה חסום את נחיר שמאל, נשוף דרך נחיר ימין. שאף דרך נחיר ימין, החלף אצבעות ונשוף דרך נחיר שמאל. שמור על יחס 1:2 בין אורך השאיפה לנשיפה. בצע במשך 2-5 דקות. סיים בנשיפה דרך נחיר שמאל.

 Bhramari 
זמזום הדבורה:
אמץ תנוחת ישיבה נוחה. עצום את העיניים, שפתיים סגורות והשיניים העליונות והתחתונות מרווחות מעט. סתום את האוזניים באמצעות האצבע המורה. קח שאיפה עמוקה נשוף בצורה איטית ומבוקרת תוך כדי השמעת צליל כמו זמזום של דבורה. חזור על כך חמש פעמים. רכז את המודעות במרכז הראש וצליל הזמזום.

מודרה 
שמבאווי (
shambhavi), מרכוז המבט בנקודה שבמרכז הגבות.

ניקיונות
נטי neti, ניקוי הנחיריים ותעלות האף.

מדיטציה 
טרטקה 
trataka מיקוד המבט באובייקט חיצוני (נקודה שחורה, להבה של נר) ולאחר מכן באובייקט פנימי.

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים