מולה דהרה

האדמה עליה
אנחנו עומדים
 

מולדהרה צ'אקרה mooladhara 

 

משמעות המילה moola בסנסקריט הינה שורש, בסיס. בהתאם זו הצ'אקרה הראשונה, הבסיסית, עליה מתפתחות שאר הצ'אקרות.
 Mooladharaהינה הבסיס של כל מערכת הצ'אקרות. שלושת ערוצי האנרגיה, הנאדי nadis המרכזיים מתחילים בה והשפעות מערכת הצ'אקרות נפרסות על כל קיומנו.

 

מולהדהרה מאופיינת בארציות ובסיסיות, אך למרות זאת פיתוח שלה הכרחי להגעה לרמות המודעות הגבוהות ביותר. מולדהרה מאפשרת יציבות, כמו יסודות של בינין – אם היסודות חזקים ועמוקים, תיתכן הבניה לגובה.

 

על פי הטנטרה הפוטנציאל האנרגטי (Kundalini Shakti) נמצא במולדהרה בצורה של נחש רדום, כשהוא מתעורר הוא עושה את דרכו למעלה לאורך הערוץ האנרגטי בעמוד השדרה (Sushumna), ערוץ זה עובר ממולדהרה עד לצ'אקרת הכתר ובדרך מעיר את כל הצ'אקרות. כשנחש הקונדליני מגיע לצ'אקרת הכתר, מתרחשת הארה.

 
מולדהרה, צ'אקרת הבסיס 
צליל LAM
צבע אדום (שחור וחום)
מיקום פיזי פרינאום בגברים, נרתיק אצל הנשים
סמל פרח לוטוס אדום כהה בעל 4 עלי כותרת
יסוד אדמה
חוש ריח
איבר חושי אף
איבר מוטורי פי הטבעת
היבטים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים:

ביטחון של הפרט וביטחון כגזע. מזוהה עם היצרים הבסיסיים של החיים: התרבות, השרדות ומזון. מזוהה עם חומרחומריות, הון, רכוש וצבירתם.

 

הפרעות פסיכולוגיות יתבטאו בקשר תלותי בין ביטחון קיומי לחומר. אם יש יציבות חומרית (כסף, רכוש) תהייה שלווה, אם אין יכול להתבטא גם פיזית בצורה של כאבי גב תחתון, בירכיים, חולשה ברגלים ושילשולים.

ברמה הפיזית מולדהרה נמצאת ברצפת האגן לכן קשורה לרגליים, לכפות הרגליים ולחלק התחתון של המעיים.

מולדהרה מחוברת לבלוטת המין שמספקת את הצורך בהתרבות וקיום, ולבלוטת האדרנלין שמעורבת בתגובה של לחימה או בריחה בגוף (תגובת סטרס). כמו כן, קשורה להזנה של הגוף במזון ולפינוי הפסולת והרעלים.

מולדהרה מתהווה ממפגש הזרע והביצית ועד סוף שנת החיים הראשונה, מה שקשור למאפיין התלות של הצ'אקרה – תלות מוחלטת בקיום החיים (אם אמא לא תאכל, העובר ימות).

 

הזהות העצמית הקשורה למולדהרה, נעה מפחד ואובססיביות במצבה הרדום ועד אגו חזק בפעילות יתר. במצב המאוזן תווצר אחדות בין הגשמי לרוחני. חלומות של שיניים נושרות, יכולים להעיד על ערעור הבסיס הקיומי. השיניים הם העצמות החזקות ביותר בגוף ולכן איבודן הינו סממן לאובדן היציבות.

 

ניתן לחלק את פעילות מולדהרה לפי שלוש רמות Gunas:

תמס Tamasמצב בו הצ'אקרה רדומהביטחון אישי הינו נושא דומיננטי בחיים, ישנו קושי במציאת תחושת כיווןהרגש השולט הוא פחד, פרנויה וחרדה קיומית. עשויים לתקוף כאשר מרגישים מאוימים.

קמצנים, אובססיביים לגבי כסף ורכוש, אך לא כל כך טובים בלהשיגם. עשויים לסבול מחולשה כללית, כאב וחולשה ברגליים, בעיות יציבות ועמוד שדרה.


רג'ס Rajasמצב אקטיבי: נלהבים לצבור הון ורכוש על מנת להבטיח את ביטחונם, חושבים הרבה על ביטחונם האישי ושל האהובים עליהם. ורואים בכסף אמצעי לעשות יותר כסף. שיחות החולין (ולעיתים כל השיחות) יעסקו באיך לעשות כסף, השקעות, נדל"ן וכדומה. לרוב עובדים קשה כדי להשיג כסף ומצליחים בזאת.

סאטווה  Sattwaמצב מאוזן: נהנים מביטחון פיזי ונפשי, בלי קשר להון חומרי, בעלי קשר חזק לאדמה ולטבע. מעוניינים לצבור הון חומרי בכדי לעשות דברים טובים לזולת והם גם טובים בכך, נדיבים ורחבי לב. בעלי מגע של קסם, כל מה שהם נוגעים הופך לזהב.

בגלל שהם יחסית בטוחים אין הם נאחזים ברכושם או סובלים כאשר הם מאבדים אותו. חופשיים להשתמש ברכושם לסיפוק הצרכים של הצ'אקרות האחרות ושל אנשים אחרים.

 

מיקום: אצל הגבר מולדרה נמצאת בשריר החיץ בין הנקבים שנמצא באמצע הדרך בין פי הטבעת לשק השכים (הפרינאום). אצל נשים ממוקמת בחלקו האחורי של צוואר הרחם, באזור הנרתיק.

סמל: על פי המסורת, מולדהרה מתוארת כפרח לוטוס אדום כהה בעל ארבעה עלי כותרת, על כל עלה יש מנטרה: sam, Sham, Shaam, vam. במרכז הפרח ישנו ריבוע צהוב המסמל את אלמנט האדמה. בתוך הריבוע יש נחש המסמל את הפוטנציאל האנרגטי- kundalini Shaktiבמצב רדום הוא מייצג את האינסטינקטים הבסיסיים, ובמצב ער מייצג את הפוטנציאל הרוחני.

 

תירגול

אסאנות:

Hastapadangushtasna מתיחת האצבעות אל הבהונות בשכיבה:
שכב על צד ימין כשזרוע ימין מתוחה תחת הראש כך שכל הגוף מאוזן בקו אחד.
כף יד שמאל על כף יד ימין. עם השאיפה הרם את יד ורגל שמאל ואחוז את הבוהן הגדולה,
אם ניתן מבלי לכופף את הברך, או אחוז את הרגל כמה שיותר קרוב.

 

Bhadrasana תנוחת רב החסד:
שב ב vagrasana, פסק את הברכיים רחוק ככל הניתן, תוך שמירה על הבהונות צמודות.
הנח את הישבן על הרצפה בין כפות הרגליים, כך שהפרינאום ייגע ברצפה או בכרית ויווצר עליו לחץ.
הנח את הידיים על הברכיים, ובצע nasikagra drishti ריכוז המבט בקצה האף.

תרגילי השתרשות

מודרה:  nasikagra drishti

בנדהותMoola bandha מנעול הפרינאום

שב ב sidhasana (ישיבה מסוכלת כשהעקב לוחץ על הפרינאום/ פתח הנרתיק), מקד את המודעות באזור.
כווץ והרפה את האזור על ידי משיכה של שרירי רצפת האגן כלפי מעלה ושחרורם (נסה לבודד שריר זה ולא להשתמש בשרירי הישבן).

בצע סט של 10 כיווצים. ניתן לבצע 3 סטים עם מנוחה בין פעם לפעם.



 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים