Trataka

משמעות המילה טרטקה (Trataka) בסנסקריט היא "להביט בצורה יציבה".
טרטקה מהווה טכניקת מדיטציה פשוטה אך, עם זאת, חזקה, אשר ידועה בכל הדתות ותורגלה בעבר בבתי ספר רבים. במשך מאות שנים הנוצרים תרגלו טרטקה על אייקונים, תמונות של קדושים, להבות נר וסמלים דתיים שונים. הסופים נהגו ליצור סימן במרכז שבין הגבות ולתרגל טרטקה על נקודה זו בעזרת מראה. שאמאנים והעוסקים בקסמים שחורים השתמשו גם הם בטכניקה זו.

מסורתית, טרטקה נחשבת לאחת מטכניקות הניקוי של ההאטא - יוגה, אך לאמיתו של דבר היא מתורגלת כמו מודרות, ומשום כך היא מהווה גם חלק מהראג' - יוגה (היוגה המלכותית). למתרגלים הסובלים מבעיות במערכת העצבים, חרדות, אינסומניה ומבעיות אחרות מסוג זה, מומלץ לתרגל טרטקה. תרגול טרטקה על בסיס קבוע מומלץ עבור אנשים הסובלים מבעיות ראייה בכלל ומקוצר ראייה בפרט.
"בתרגול זה מונח אובייקט למול העיניים והמתרגל מביט בו בצורה יציבה ללא מצמוץ או תזוזה של העיניים"
    


במקביל לפיתוח יכולת הריכוז ויכולת הזיכרון, טרטקה עשויה להוביל למצב של מדיטציה עמוקה. טרטקה עוזרת למתרגל להבין את הכרתו, מאחר והיא מהווה מתודה המקשרת את האדם לאני העליון ומרחיבה את המודעות למימדים גבוהים יותר. באמצעות הטרטקה אנו יכולים לנקות את שערי התפיסה שלנו ולעורר חלקים מאיכויותינו הסייקיות.

תרגול טרטקה מורכב משני שלבים: האחד חיצוני ומשנהו פנימי.
בתרגול זה מונח אובייקט למול העיניים והמתרגל מביט בו בצורה יציבה ללא מצמוץ או תזוזה של העיניים. יש לראות את האובייקט שבו אנו מתרכזים בלבד ועלינו למנוע מן ההכרה לנדוד ממושא הריכוז. נדרש תרגול מה על מנת לשלוט בכך, אך עם חלוף הזמן המתרגל מפתח יכולת ריכוז גבוהה יותר במקביל לשליטה על כוחותיו המנטליים. בתרגול יומיומי של טרטקה על אובייקט חיצוני יתחזקו שרירי העיניים, ובאופן כללי, תשתפר יכולת הראייה.
במסורות טנטריות אזוטריות יותר, העיניים הפקוחות משמשות גם הן להגעה לשלבים גבוהים יותר של מודעות. תהליך זה מודגם בקרייה – יוגה, שבה המתרגל השומר את עיניו פקוחות לאורך כל השעה הראשונה של התרגול, נסחף לרמות העמוקות יותר של ההכרה, כאשר הוא עוצם את עיניו בשלב הבא של התרגול.

באמצעות תרגול של Antar Trataka, ריכוז פנימי, המתרגל זוכה במודעות לכוחות עדינים החבויים בו. תרגול זה עשוי להיות המשך של טרטקה על האובייקט חיצוני. המתרגל מביט על אובייקט זה  למשך זמן מסוים ואז עוצם את עיניו ומשתדל לשמור דמות ברורה של האובייקט בהכרתו. ניתן לבצע תרגול זה לבד כתרגול חזק ועוצמתי של ריכוז.

טרטקה בכל צורה שהיא, מעירה מרכזים רדומים במוח. כאשר מרכזים הנוטים להיות פעילים במשך רוב הזמן נרגעים, הרי שאזורים שאינם פעילים בד"כ מקבלים הזדמנות לבוא אל שדה ההכרה.
עבור התרגול של טרטקה עדיף לבחור אובייקט המאפשר להכרה לחוות שקט ויציבות, כמו להבה של נר או נקודה שחורה על הקיר. 

הנך יכול לבחור בין האובייקטים הבאים: ינטרה או מנדלה, הסמל של OM, פרח, Shiva Lingam, תמונה של הגורו, אלוהות/אל, נקודה צבעונית על נייר, הירח, כוכב, קריסטל, הסמל הסייקי שלך, השתקפות השמש הזורחת במים, מים שקטים, החושך, Shoonnya, הכלום, קצה האף, הצל שלך, השתקפותך במראה, כל אובייקט יציב שאינו עשוי ממתכת המצוי בטבע או להבת נר. טרטקה על השתקפות של הזריחה, על הצל, על השתקפותך במראה וכדומה, חייבת בהדרכה צמודה של גורו.

טרטקה עם להבת נר היא הבחירה המומלצת, בעיקר עבור מתחילים. הלהבה פועלת כמגנט עבור העיניים וההכרה ומשום זוהרה היא משאירה רישום פנימי ברור מתחת למסך העיניים, כאשר מתרגלים ריכוז פנימי (Antar Trataka).

הזמן הטוב ביותר לתרגול טרטקה הוא מוקדם בבוקר, בין השעות 3:00-5:00 או בלילה. בתחילה מומלץ לתרגל 3-5 דקות, אשר יכולות להתארך עם הזמן עד ל- 20 דקות. מייד לאחר הטרטקה עליך לתרגל צורה נוספת של מדיטציה. תזכה לתוצאות מאד טובות, מאחר והכרתך תהיה יציבה. אנשים הסובלים מבעיות שינה, מומלץ שיתרגלו טרטקה במשך 20 הדקות שלפני השינה.

אין להרכיב משקפיים במהלך התרגול. אנשים הסובלים מבעיית ראייה חייבים להקפיד שלא לאמץ את עיניהם. כאשר דמעות מתחילות להיווצר בעיניים, יש לעצמן ולהישאר בעיניים עצומות עד שהדמעות מתייבשות. בתחילה יש לתרגל סבב אחד של טרטקה בכל פעם ולאחר שהעיניים מתחזקות ניתן להעלות את מספר הסבבים, עד שלבסוף ניתן לבצע חמישה סבבים. נאמר, כי ע"י תרגול טרטקה על להבה הנובעת משמן חרדל, העיניים מחלימות והראייה משתפרת.

אם הנך מתרגל על אובייקט מבריק כלשהוא, כגון להבת נר, השתקפות של השמש וכו', אסור להמשיך את התרגול למעלה מחודשיים ברצף. האור עלול ליצור רושם או כתם תמידי על הרטינה, החלק האחורי של גלגל העין, ולגרום נזק.

איך פועלת הטרטקה
הרושם של האובייקט משתקף במהלך הטרטקה ברטינה ונישא אל עבר המוח ע"י עצב הראייה, העצב האופטי. בנסיבות נורמליות, הדמות על הרטינה משתנה ללא הרף ומועברים דחפים אל המוח בצורה רציפה. הרצף הנ"ל מגרה את המוח וגורם לאזורים הסנסוריים לשלוח דחפים עצביים אל עבר האזורים המוטוריים. הגוף הפיזי הופך להיות חסר סבלנות וחש כאב או גירוי, זאת משום שהאותות הנשלחים מהמוח אל הגוף אינם זוכים לתגובה. ע"י תרגול של טרטקה אנו לומדים למנוע את הפעילות המוחית ולזכות בשליטה על הדחפים הנשלחים לגופנו. תהליך זה עוזר לשמור את האנרגיה שלנו למטרות גבוהות יותר.

במהלך התרגול ניתנת למוח הזדמנות לנוח. למעשה, המוח פעיל בצורה רציפה – מקבל, ממיין, ומגדיר אלפים, ואף מיליונים, של דחפים עצביים בכל שנייה. המוח ממשיך לקלוט מידע סנסורי מסוגים שונים אפילו במהלך השינה, למרות שאיננו מודעים להם. סגירה חלקית או מלאה של המוח, המתרחשת למשך זמן קצר במהלך התרגול היא בגדר מנוחה משמעותית מאד.
בתרגול של טרטקה פנימית, אנו לומדים לקבל את עולמנו הפנימי, ובאמצעות השימוש ב- טרטקה חיצונית, אנו יכולים להביט החוצה ולשמור את הריכוז והמודעות לתהליכים הפנימיים במהלך אותו זמן. תהליך זה עוזר לאזן מחדש את תעלות האנרגיה, Ida ו- Pingala, מאפשר פתיחה של הנתיב האמצעי, Sushumna, המהווה פתח למודעות גבוהה יותר.

פרקטיקה של טרטקה על להבה של נר/ נקודה שחורה

שלב 1: הכנה

הנח את הנר/ הנקודה השחורה בגובה העיניים במרחק של יד. הדלק את הנר, וודא שישיבתך נוחה לחלוטין. עליך לשבת בישיבת מדיטציה כאשר הנר מוצב כך שלא תראה כפול.
עצום את עיניך והיה מודע לכל איברי גופך. וודא שהגוף יציב וחסר תנועה. שמור זאת לאורך כל התרגול. לאחר שהגוף התייצב, חזור שלש פעמים על הצליל OM בקול, היה מודע לרטט הנוצר בכל חלקי גופך ובמוח כתוצאה מהחזרה על המנטרה.

שלב 2: מבט חיצוני
כעת, פקח את עיניך והבט ישירות אל עבר פתיל הנר/ הנקודה השחורה. אל תביט על כל דבר אחר. עיניך חייבות להתפקס על קצה הפתיל. העיניים צריכות להיות פקוחות לרווחה, והאישונים ללא תנועה. נסה להרפות בצורה מודעת את שרירי העין. התרכז לחלוטין על הנר/ הנקודה. כל מודעותך חייבת להתרכז דרך עיניך אל עבר הלהבה/ הנקודה, כך שהמודעות לשאר הגוף נעלמת. אם הכרתך מתחילה לנדוד, החזר אותה בעדינות. עליך להקפיד שלא למצמץ או לסגור את העיניים. הבט ללא תנועה בנר/ נקודה למשך שלש דקות או עד שהעיניים מתחילות לדמוע.

שלב 3: ריכוז פנימי
עתה, עצום את עיניך והרפה. הגוף נשאר ללא תנועה. הבא את הכרתך לרישום הפנימי שמצטייר עתה מתחת למסך עיניך. הרישום הפנימי נוטה לנוע למעלה ולמטה או לצדדים. השתדל להחזיקו יציב בנקודת החיבור שבין הגבות.

שלב 4: חזרה על שלבים 2 ו- 3
כאשר הרישום הפנימי מתחיל להיעלם, פקח את עיניך ורכזן על הלהבה/ הנקודה החיצונית פעם נוספת. נסה לרכז את מודעותך בקצה הפתיל/ הנקודה למשך שלש דקות. המנע ממצמוץ או מתנועה של העיניים. עצום את עיניך שוב והתרכז על הרישום הפנימי. היה מודע לעובדה שהצבע של הילת הנר/ הנקודה השתנה. נסה להחזיק בדמות יציבה בין הגבות . צפה בכל חוויה והבט בפעילות ההכרה. אל תרשה להכרה לנדוד. הקפד רק לצפות בנטיות ההכרה. המשך את תרגול הטרטקה הפנימית והחיצונית עד חמישה סבבים, אך זכור לא לאמץ את עיניך.

שלב 5: סיום התרגול
כעת, חזור על המנטרה OM שלש פעמים, שמור את עיניך עצומות למשך זמן קצר וצפה שנית בהכרתך ללא מעורבות. היה מודע לפעילותה. שפשף את ידיך ב- Palming, הנח את כריות כפות הידיים על העיניים.


להורדה של המאמר כקובץ PDF
 
לייבסיטי - בניית אתרים