למה לך יוגה? 11 סיבות והוכחות מחזית המדע

אוסף מחקרים ומאמרים רפואיים על היתרונות הרבים של תרגול יוגה ומדיטציה

 

יוגה תרפיה הוא כבר מונח מקובל בימינו, וכל אחד אשר מתרגל יוגה יוכל לספר לכם איך היוגה סייעה לבריאות הפיזית הנפשית והמנטלית שלהם, בין אם זאת הייתה הסיבה שהם החלו לתרגל ובין אם לא. אבל היום כבר לא צריך להסתמך רק על המילה שלהם כשאפשר למצוא כל כך הרבה מחקרים רפואיים אשר מוכיחים את היתרונות בתרגול יוגה. הפוסט הזה מקבץ בשבילכם מגוון מחקרים ומאמרים על ההשפעות הבריאותיות של תרגול יוגה.

 

יוגה לכוח, סיבולת, גמישות, יציבה וירידה במשקל

  • במאמר שפרסם ד"ר טימותי מק'בייל מפורטים 50 דרכים בהם יוגה יכול לשפר לנו את הבריאות.
    בנוגע לשרירים והעצמות היוגה מסייעת בהגברת הגמישות, חיזוק השרירים והעצמות, בריאות המפרקים וחוליות הגב, ושיפור היציבה. היוגה גם טובה למערכות הפנימיות –  תנוחות היוגה עוזרת לזרימת הדם ולחיזוק הלב ומערכת כלי הדם וחלוקת חמצן לתאי הגוף. המאמר מוסיף ומציין שאלו לא רק התנוחות אשר מסייעות לנו- מחקר הוכיח שאנשים אשר תרגלו רק טכניקות נשימה יוגיות (פראנאיאמה) פיתחו את הסיבולת האירובית שלהם. בהמשך נאמר שתרגול יוגה סדיר מסייע בירידה במשקל על ידי שריפת קלוריות ואיזון מערכת חילוף החומרים.

יוגה מסייעת להורדת לחץ, חרדה ודיכאון

  • על פי מאמר שפורסם ע"י בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד תרגול יוגה מוריד את רמת הלחץ ומסייע במצבים של חרדה ודיכאון, ולכן מסייע באיזון הדופק, הורדת לחץ דם והקלה נשימתית. במאמר מצוין מחקר משנת 2005 אשר בדק קבוצה של נשים אשר חוות באופן קבוע מצוקה נפשית/רגשית, הנשים בקבוצה אשר החלו לתרגל יוגה פעמיים בשבוע נבדקו לאחר שלושה חודשים ודיווחו על ירידה של לפחות חצי בכמות מצבי המצוקה הרגשיים ופחות התנדנדות של מצבי רוח. בתום המחקר היה שיפור של 50% במקרים של דיכאון, 30% במקרים של חרדה, 65% שיפור במצב הרוח הכללי, ובנוסף פחתו התלונות לגבי כאבי ראש, כאבי גב ושינה לא סדירה בקבוצה אשר תרגלה יוגה.
  • מחקר אחר אשר צוין במאמר בדק 45 אנשים אשר מאושפזים בעקבות דיכאון- בקבוצה אשר קיבלה טיפול תרופתי היה שיפור במצבם של 73% מהמטופלים, ובקבוצה אשר טופלה רק על ידי תרגול פראנאיאמה, טכניקות נשימה יוגיות, היה שיפור במצבם של 67% מהמטופלים.

יוגה לשיפור חיי המין, ולחיזוק הדימוי והביטחון העצמי

  • במחקר שפורסם בירחון לרפואת מין בארה"ב נאמר שתרגול יוגה קבוע יכול לשפר את היכולות המיניותלהגביר את התשוקה, החשק המיני, האורגזמות וההנאה הכללית. 75% מהנשים אשר נבדקו אמרו שהם חוות הרבה יותר סיפוק מהאקט המיני מאז שהם מתרגלות יוגה.
  • הנתונים הנ"ל אינם מפתיעים בהתחשב בעובדה שליוגה יש גם השפעה חיובית על דימוי הגוף והביטחון העצמי שלנו- מה שמשפיע באופן ישיר על היכולת שלנו להינות מגופנו. מחקרים שונים מאוניברסיטאות בארה"ב ובהודו מאשרים את הקשר בין תרגול יוגה מודעות ואהבה לגוף, ואפילו תומכים בטענה שיוגה יכולה לסייע לאנשים בעלי הפרעות אכילה.

יוגה להגברת ריכוז ומוטיבציה, וכפתרון טבעי ל ADHD

  • לפי מחקר שנעשה במכללה האמריקאית לרפואת ספורט יוגה מורידה את רמת המתח, משפרת את יכולת הריכוז ומעלה את המוטיבציה. ד"ר טרייסי סטטלר שבדקה במהלך הניסוי 84 מתרגלי יוגה אמרה שכבר לאחר חודשיים של תרגול ניתן היה לראות שינוי דרמטי ביכולות הריכוז של הנבדקים.
  • חוקרים באוניברסיטת סידני באוסטרליה בדקו כיצד משפיעה היוגה על ילדים שהובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביים. על פי תוצאות המחקר הילדים אשר תרגלו יוגה פעם בשבוע הראו שיפור משמעותי במבחני הקשב וריכוז, ובתסמינים כמו היפראקטיביות, דחף, פעלתנות יתר, חוסר קשב ועוד.

יוגה כטיפול במיגרנות וכאבי ראש

  • במחקר שנעשה באוניברסיטת רג'אסטן שבהודו נצפתה ירידה משמעותית בתדירות כאבי ראש, מיגרנות ואף בסימפטומים אצל הקבוצה שתרגלה יוגה מתוך 72 הנבדקים אשר סובלים ממיגרנות כרוניות.

יוגה מעלה את רמת הערנות ומסייעת לבעיות שינה

  • ארגון ה NCCAM ממליץ על יוגה למצבים של נדודי שינה, בעקבות מחקר שנעשה במכון השינה של בית החולים בריגהם בבוסטון אשר בדק את יעילותה של היוגה במצבים של נדודי שינה על אנשים הסובלים מהפרעות שינה כרוניות. הנבדקים החלו לתרגל יוגה ולאחר שמונה שבועות הניסוי 20 מהנבדקים דיווחו על שיפור באיכות השינה, באורך השינה וברמת הערנות בשאר היום.
  • במחקר אחר שנעשה במחלקה לרפואה באוניברסיטת רוצ'סטר בניו-יורק נבדקו חולי סרטן הסובלים מנדודי שינה. מחצית מקבוצת הניסוי תרגלה יוגה פעמיים בשבוע, וכבר לאחר חודש אחד בלבד דיווחו 31% מהנבדקים בקבוצת היוגה על הירדמות מהירה יותר ושינה עמוקה. בנוסף הייתה ירידה של 20% בשימוש בכדורי שינה, בזמן שבקבוצה השנייה דווקא הייתה עלייה של 5% בכדורי השינה שנלקחו.

יוגה לחיזוק המערכת החיסונית ומניעת דלקות

  • לפי מחקר שפורסם על ידי אוניברסיטת אוהיו בארה"ב, יוגה מאזנת את מערכת החיסון ואת רמות החלבונים אשר מונעים דלקות בגוף אשר נחשבות למצב המקדים למחלות כמו שבץ, סוכרת, מחלות לב ודלקות פרקים.

יוגה להקלה על העיניים בעבודה ממושכת מול מחשב

  •  יובש בעיניים הוא הגורם מספר אחת לאי נוחות בעבודה מול מחשב. במאמר פורסם בירחון הלונדוני "בריאות הראש והפנים" בדקו ומצאו שתרגול יוגה מסייע בירידה משמעותית של יובש בעיניים וטשטוש ראייתי, מה שהוביל להרגשה נוחה יותר בעבודה מול המחשב. במחצית הנבדקים אשר לא תרגלו יוגה נצפתה עלייה בהרגשת האי-נוחות בטשטוש ראיתי.

יוגה להחלמה מהירה

  • יוגה ומדיטציה הם חלק מהטיפול המומלץ לחולים בבית החולים מריאן-ג'וי שבאילינוי, ארה"ב על מנת להאיץ את קצב ההחלמה. חולים לאחר התקף שבץ אשר תרגלו מדיטציה ויוגה קיצרו את שהותם בבית החולים בארבעה ימים, והצטרכו 45% פחות תרופות לשינה, ודיווחו על שיפור מהיר יותר בשליטה על מערכות השרירים, הדיבור והשתן.

יוגה להקלה על קשיי נשימה ואסטמה

  • במרכז הרפואי לאסטמה ואלרגיות בקולורדו בארה"ב מצאו שתרגול יוגה מסייע בהקלת הסימפטומים אצל חולי אסטמה, משפר את המצב הפיזי, את מצב רוחם הכללי ומוריד את רמת השימוש במשאפים.
  • באותו המרכז נבדקו גם  חולי COPD – מחלת ריאות כרונית, ובעקבות תרגול טכניקות נשימה יוגיות ומדיטציה נצפתה עלייה ברמת החמצן בגופם, וכל הנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי בהרגשתם הכללית.

יוגה לאיזון חילוף החומרים, מניעת סוכרת ומחלות לב

  • במאמר שפורסם בירחון לחקר סכרת תרגול יוגה עוזר לאזן את חילוף החומרים בגוף מה שמוריד את הסיכויים לחלות בסוכרת, לחץ דם גבוה, השמנת יתר ומחלות לב. המחקר נעשה בשוודיה ובהודו ובמהלכו נבדקו 101 אנשים אשר חולקו לשתי קבוצות, המשתתפים בקבוצה אחת תרגלו יוגה ומדיטציה באופן סדיר למשך שלושה חודשים. בתום התקופה היה ברור שהיוגה עזרה בהורדת לחץ דם, רמת סוכר ושומנים בדם וגם בהקטנת היקף המותניים; כמו כן נצפתה עלייה משמעותית ברמת הכולסטרול הטוב.
  • על פי  ד"ר סאטיגלו מאוניברסיטת אוסלו, יוגה לא רק עוזרת למנוע מחלות שמשפיעות על איכות חיינו, אלא היא גם עוזרת להתמודד יותר בקלות במחלות שכבר קיימות.

~~~

לפעמים זה נשמע שמתרגלי יוגה מאמינים שאין דבר שהיוגה לא יכולה לפתור או לשפר ולפני שמתרגלים יוגה בעצמנו זה אולי נראה לנו קצת מוגזם, אבל כמו שנאמר בסרטון הבא "אף פעם אל תפסיקו להאמין בעצמכם" ותופתעו לגלות לאן אתם יכולים להגיע בעזרת היוגה -

 

רשימת מקורות

יוגה תרפיה – לבריאות פיזית נפשית ומנטלית
 

http://www.drmccall.com/yoga/50ways_article.html
http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mental_Health_Letter/2009/April/Yoga-for-anxiety-and-depression
http://www.health.harvard.edu/healthbeat/yoga-for-a-better-sex-life
http://www.webmd.com/balance/news/20050520/yoga-may-aid-body-image-cut-eating-disorders
http://171.67.121.89/content/29/2/207.abstract
http://www.medicalnewstoday.com/releases/73962.php
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15487477
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17501846
http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00033865
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15707256
http://researchnews.osu.edu/archive/yogastress.htm
http://www.head-face-med.com/content/2/1/46/abstract
http://www.americanmeditation.org/MindBodyMedicine/ClinicalStudies_Yoga.aspx
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9532318
http://www.yogajournal.com/health/114?print=1
http://in.reuters.com/article/2007/12/28/us-yoga-benefits-idINSAT87408420071228
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים